Skip to content

Influencers en hun invloed

Last updated on 19 december 2016

Afgelopen week kwam de Volkskrant met een artikel en bijbehorende video over influencers die veel stof heeft doen opwaaien in YouTube-land. Ik zal eerlijk zeggen dat ik alleen de video heb gezien, omdat ik geen lid ben van de Volkskrant, en dan ook dit artikel schrijf aan de hand van de video.

De Volkskrant, of haar journalistes Lisa en Marjolein, stellen namelijk dat huidige influencers de invloed die zij hebben niet goed zouden gebruiken. Zij zouden zich niet realiseren dat datgene wat zij vloggen zo een grote invloed heeft op hun kijkers, als dat het zou hebben. Ik, en velen met mij, ben het daar niet helemaal mee eens.

Zij stellen dat wij, doordat wij deze influencers volgen, het gevoel krijgen dat wij net zo’n leven zouden moeten lijden als deze influencers. Luxe merken kleding en accessoires, dure reisjes naar het buitenland en doen wat we willen, wanneer we willen. In de video halen zij als voorbeelden Monica Geuze, Mascha Feoktistova en Anna Nooshin aan, maar ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat zij niet zozeer deze drie dames specifiek bedoelen, maar alle vrouwelijke influencers van dit moment.

Daarnaast halen ze in de video aan dat deze meiden, vrouwen, vrijwel alleen maar oppervlakkigheid laten zien in hun video’s (vlogs). Er zouden weinig serieuze issues worden aangekaart, terwijl hun video’s daar volgens de Volkskrant wel een podium voor zijn. Er zouden geen ‘problemen’ aangekaart worden.

Nou kan ik niet voor Anna en Monica spreken, simpelweg omdat ik hun video’s niet kijk. Maar wat ik van hun gezien heb, weet ik dat zij een stukje ‘inner beauty’ ook zeker niet uit de weg gaan. Mascha haar video’s volg ik natuurlijk wel en ik weet dan ook wel zeker dat Mascha echt niet alleen maar oppervlakkige video’s maakt. Natuurlijk, het grootste deel is positief en er gaat een groot deel over make-up, parfum, verzorgingsproducten en shoppen. Dat is namelijk haar baan, daar krijgt ze voor betaald. Maar Mascha maakt ook andere video’s. Zo kwam vorig jaar deze video online over ‘NEE’ durven zeggen en kwam deze video afgelopen week online over succesvol worden. Voor mij zijn dit zeker onderwerpen die ik niet direct als oppervlakkig zou bestempelen.

Nu, zoals ik al aangaf, gaat de video van Volkskrant volgens mij over veel meer influencers dan alleen Monica, Anna en Mascha. En ik ben dan ook van mening dat er veel meer (vrouwelijke) influencers zijn die zeker wel serieuze issues aankaarten. Neem bijvoorbeeld Vera, die nog niet zo heel lang geleden deze video postte waarin ze over haar angststoornis verteld. Of Cynthia, die in deze video aangeeft dat er dingen in haar privésituatie spelen. En ik als je ook haar blog al een tijdje volgt dan heb je al eerder artikelen gelezen die echt wel serieuze issues aankaarten. Of Sanny, die in deze mooie video allerlei YouTube-rs laat vertellen waar zij dankbaar voor zijn. En nog veel meer mooie video’s maakt over mindfulness (volgens mij toch ook best een serieuze issue).

Conclusie

Ik kan mij niet vinden in de video, en zeer waarschijnlijk dus ook niet in het artikel, van de Volkskrant. Deze journalistes hebben in mijn ogen niet (goed) genoeg research gedaan voordat zij hier een artikel en video over maakten. Ik denk namelijk dat de influencers zich zeker wel bewust zijn van hun positie en van de invloed die zij kunnen uitoefenen en dat er ook echt een hele hoop influencers zijn die deze invloed voor iets goeds gebruiken, voor serieuze issues.
Heb jij het artikel gelezen en/of de video gezien? Wat vind jij ervan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je deze blog of vlog leuk? Deel het dan :)