Naar de inhoud springen

Help, ik heb stress!

Laatst geüpdatet op 5 december 2016

Ik wist niet zo goed wat voor blogpost ik zou typen. Alle ideeën die ik had, moffelde ik weer weg onder het mom: ‘dat vind toch niemand leuk’. Toen ik bij mijzelf eens ging nadenken waarom ik dan geen leuke artikelen kon bedenken, kwam ik er op uit dat mijn stress-level van de afgelopen tijd daar wel iets mee te maken zou kunnen hebben. Dus waarom schrijf ik geen blog over stress?
Nou is stress niet direct het leukste onderwerp om over te lezen, maar ik hoop jullie met dit artikel wat tips mee te geven over hoe ik met stress omga en wat ik doe om stress tegen te gaan.

ofpjqlkwas8-simson-petrol

Wat is stress?

Maar voordat we daarmee beginnen is het denk ik heel belangrijk om te weten: Wat is stress?
Stress is een chemische reactie die je ervaart als je onder spanning of druk komt te staan. Bijvoorbeeld als er een belangrijk examen op school aankomt, je het druk hebt op je werk of een presentatie moet geven waar je zenuwachtig voor bent. Stress zorgt er dan voor dat je lichaam weer even ‘op scherp’ wordt gezet, je wordt er alert van. En daar is op zich niks mis mee. Maar wanneer je continu veel stress ervaart is het wel foute boel.
Wanneer je lange tijd te veel stress ervaart, uit zich dat meestal in lichamelijke en psychische klachten. Denk aan snauwen en bot uitvallen tegen je omgeving, nek- en rugklachten, hoofdpijn, vergeetachtig zijn, slaapproblemen maar ook overmatig eten en (alcohol) drinken. En dus ook een gebrek aan creativiteit. Há, laat ik daar nu net last van hebben.

5 tips tegen stress

Maar wat kun je dan precies doen om stress te voorkomen of tegen te gaan? Net zoals de precieze oorzaak van de stress voor iedereen verschillend kan zijn, kunnen ook de oplossingen voor iedereen anders zijn. De volgende punten helpen mij in ieder geval altijd érg goed:

Ontspannen

Ja, dat klinkt makkelijker dan het is, maar het werkt écht! Probeer juist even die dingen te doen waardoor je normaal lekker kan ontspannen. Een serie kijken, boek lezen, stevige wandeling door het bos of even lekker sporten. En probeer als je daarmee bezig bent dan ook écht even aan niets anders te denken, je zult zien dat je daarna een stuk relaxter bent!

Tijd vrij plannen

Denk je nu, maar wanneer moet ik dat in vredesnaam doen dan, dat ontspannen?! Nou, daar plan je gewoon tijd voor! Juist als je het even heel druk hebt is het super belangrijk om tijd vrij te plannen, om even een avond of een middag lekker te kunnen ontspannen. En één uurtje in de week is echt niet genoeg, trek hier gerust een hele dag voor uit.

zejiukzcd8c-luis-llerena

Plan

Plan je vrije tijd in, maar plan ook zeker de activiteiten die je allemaal moet doen! Als jij een to do-lijstje hebt om af te werken zal je merken dat je al wat rustiger wordt in je hoofd, omdat je niet meer alles hoeft te onthouden wat je nog moet doen. Je kijkt gewoon op je lijstje wat het volgende is. Wees wel realistisch en probeer niet meer uren in de dag te stoppen dan dat er nu eenmaal zijn. Probeer naast dat gene wat je nog moet doen een tijdsindicatie te geven van hoe lang je er mee bezig denkt te zijn, op deze manier heb je direct helder wat je allemaal kunt doen op een dag. (En wil je nou echt een pro in plannen worden, schrijf dan ook de tijd op die je er daadwerkelijk mee bezig was. Op deze manier weet je voor de volgende keer hoeveel tijd je hiervoor moet inplannen.)

Schrap activiteiten

Ja, ook dit klinkt heel logisch en ook hierbij zal je eerst denken ‘maar hóe dan?!’. Maar ga eens echt kritisch naar dat to do-lijstje van je kijken. Wat moet je nou écht doen en wat kan ook wel op een later moment?

Je ‘moet’ niks en zeg vooral eens ‘nee’

Wij vragen en verwachten een hoop van elkaar. Maar zeg eens eerlijk, hoe teleurgesteld ben je nou echt als je zelf dat ene klusje moet klaren in plaats van dat je collega het voor je doet? Natuurlijk, het is jammer. Maar het wordt gevráágd. Je kan dus ook gewoon ‘Nee’ zeggen. En op deze manier ‘moet’ je ook ineens een hele hoop minder van jezelf!

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en ik denk dat ik zelf hier ook maar weer eens naar ga luisteren. Mocht je denken, hier heb ik echt helemaal niks aan en ik ben nu nog veel gestrester dan ik al was. Speur dan internet nog eens af, je vind een hele hoop informatie over stress en dus ook een hoop tips tegen stress.
Maar blijf niet te lang lopen met stress. Ga dan bij jezelf eens na hoe het komt dat je zoveel stress ervaart en praat hier vooral over met iemand.
Ik ben wel benieuwd naar jullie tips tegen stress, laat het me weten in de reacties!

Ik heb mijn informatie hier vandaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *