Ga naar de inhoud

Recensie: Fantastic Beasts and where to find them

Als je mij een beetje kent weet je dat ik een echte Potterhead, enorm grote Harry Potter-fan, ben. Ik kan je alles vertellen over de boeken, de films en de personages. Ik grinnik bij iedere Harry Potter-meme en kijk de films minimaal een keer per jaar. Ik hoef je dan ook niet uit te leggen dat ik onwijs uit keek naar het nieuwste film-pareltje uit de Harry Potter wereld: Fantastic Beasts and where to find them.

Fantastic Beasts and where to find them is een studieboek in de boeken & films van Harry Potter, een boek wat J.K. Rowling ook echt heeft uitgebracht. Als je nu denkt dat de film wat documentaire-achtig aandoet snap ik je helemaal, zoiets verwachtte ik zelf in het begin ook. Maar deze film is alles behalve dat. De film vertelt het verhaal van Newt Scamander, de schrijver van het studieboek, die samen met zijn koffertje vol met fabeldieren aankomt in New York en daar direct vele avonturen beleeft. De film speelt zich af in de roaring twenties, Harry’s ouders moesten dus nog geboren worden.

Eddie Redmayne vertolkt de rol van Newt Scamander en ik kan je vertellen, dat doet hij echt fantastisch. De rol, de kostuums, de wereld lijken hem echt op het lijf geschreven. Je vergeet echt dat je naar een fantasie-film zit te kijken, want Eddie laat het zó echt lijken dat je vergeet dat hij tegen lucht aan het fluisteren is, in plaats van zijn fabeldieren. En niet alleen Eddie vertolkt zijn rol geweldig, dat doen eigenlijk alle acteurs in deze film. Ja, zélfs Johnny Depp.

Als Potterhead zijnde zou ik protest moeten aantekenen tegen het feit dat Johnny Depp een rol heeft gekregen in deze films, maar eerlijk is eerlijk: hij doet het fantastisch. En welke rol kan hij dan ook beter op zich nemen dan die van slechterik.

Newt Scamander neemt je mee op ontdekkingsreis door de wondere wereld van de fabeldieren en David Yates en J.K. Rowling hebben dan ook weer een knap staaltje werk afgeleverd. Niet iedere verhaallijn wordt even diep uitgewerkt, maar ik twijfel er niet aan dat deze een mooi voorzetje geven voor de komende 4(!!!) films. Ik kan in ieder geval niet wachten tot de volgende delen te zien zijn in de bioscoop!